Факултет: Международна икономика и администрация
Катедра: Информатика и икономика
Професионално направление: Икономика
Специалност: Международен маркетинг
Магистърска програма: Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата
Присъждана професионална квалификация: магистър по икономика – маркетинг комуникации
Ниво на квалификацията: образователно - квалификационна степен “магистър”
Продължителност на програмата:
1 година (2 семестъра) – за завършилите специалност от професионално направление „Икономика” – бакалавър;
1,5 години (3 семестъра) – за завършилите специалност от друго професионално направление – бакалавър или магистър.
Брой кредити:
60 кредита – за завършилите специалност от професионално направление „Икономика”– бакалавър или магистър;
90 кредита – за завършилите специалност от друго професионално направление.
Поле на изучаване (ISCED-F): 0414 Маркетинг и реклама.
Конкретни изисквания за прием: висше образование със среден успех от дипломата за висше образование най-малко „добър”; конкурсен изпит – събеседване.
Конкретен ред за признаване на предходно учене:
• формално: признаване на кредити на база диплома от бакалавърска степен.
• неформално: сертификати за езикова и компютърна грамотност и други ключови компетентности, в съответствие с учебния план на специалността;
• неофициално: чрез полагане на сертификационен изпит по език, компютърни науки или друг вид компетентност пред комисия от ВСУ;
Процедури по неформално и неофициално признаване на предходни спрямо обучението компетентности:
1. Признаване на кредити на база представени документи:
- академична справка или диплома от предишно обучение;
- международни дипломи и сертификати по чужд език (английски Cambridge FCE, TOEFEL; немски - Zertifikat Deutsch, Sprahdiplom, Zweite Stufe; руски – ТРКИ; френски - DELF; испански - DELE);
- международни дипломи и сертификати за компютърни умения отговарящи на ECDL (The European Computer Driving Licence).
2. Възможно е и сертифициране на знания и умения чрез полагане на изпити по:
- чужд език от Департамент чуждоезиково обучение;
- компютърни умения от катедра "Информатика и икономика".
Изисквания и правила за квалификация:
За придобиване на квалификацията са необходими 90 кредита – за завършилите специалност от друго професионално направление (60 кредита – за завършилите специалност от професионално направление „Икономика” – бакалавър); от тях 30 кредита от приравнителни дисциплини за завършилите друго професионално направление; 27 кредита от задължителни дисциплини; 9 кредита от избираеми дисциплини; 6 кредита от факултативни дисциплини; 3 кредита от учебна практика и 15 за държавен изпит.
Профил на специалността:
Магистърската програма “Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата” е предназначена за подготовка на специалисти по маркетинг и връзки с обществеността в сферата на образователни и културни институти и формации, както и за научни институти.
През последните години социалната технология “Връзки с обществеността” навлезе категорично във всички области на българското общество. В сферите на образованието и културата функционират стотици институции и формации, чиито специалисти, които са назначени на основен щат, не умеят да се възползват от възможностите на технологията връзки с обществеността.
Силната конкурентна среда, както и променящите се обективни обстоятелства, налагат нуждата от добре подготвени специалисти по маркетинг и връзки с обществеността. Тази потребност вече е осъзната и се търсят възможности за повишаване на квалификацията.
Научните институти и други формации изпитват аналогична потребност. Те осъзнават потребността да бъдат по-отворени към обществото, а техните постижения, както и авторитета на най-изявените специалисти, да добиват популярност и признание в страната и в чужбина.
В програмата могат да се обучават и журналисти, които разработват медийна продукция за развитието и постиженията в духовната сфера.
Основни резултати от обучението:
Магистърската програма “Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата” предлага комплекс от икономически, правни и управленски знания и умения. Магистрантите ще обогатят своята професионална култура и ще разширят възможностите си за активно публично поведение, както в типични, така и в специални ситуации. Затова в програмата могат да участват бакалаври и магистри с различни специалности. Позитивен факт за успеха на програмата е обстоятелството, че до сега не са открити аналогични магистратури в други български университети. За преподаватели са поканени изявени експерти от практиката. В обучението са включени дискусионен цикъл с участие на експерти и лидери на национално и международно равнище, както и стаж в институции в страната и чужбина.
Структурна схема на курсовете на специалността с кредити*:
№ |
Шифър по ECTS |
Учебна дисциплина |
Аудиторна заетост |
Извънаудитор-на заетост |
Кредити |
|||
1 |
Глобални проблеми на съвременността |
30 |
60 |
3 |
||||
2 |
Социални взаимодействия и работа в екип |
30 |
60 |
3 |
||||
3 |
Държавно управление и администрация в образованието, науката и културата |
30 |
60 |
3 |
||||
4 |
Връзки с обществеността и реклама в образованието, науката и културата |
30 |
60 |
3 |
||||
5 |
Имиджът на образователни, научни и културни институции |
30 |
60 |
3 |
||||
6 |
Мениджмънт на образователни, научни и културни институции |
30 |
60 |
3 |
||||
7 |
Маркетингови проучвания в образованието, науката и културата |
30 |
60 |
3 |
||||
8 |
Комуникативна култура |
30 |
60 |
3 |
||||
9 |
Избираема 1 от I модул |
30 |
60 |
3 |
||||
10 |
Избираема 2 от I модул |
30 |
60 |
3 |
||||
Общо за I семестър |
300 |
600 |
30 |
|||||
1 |
Брандингът на образователни и културни институции в интегрираните маркетингови комуникации |
30 |
60 |
3 |
||||
2 |
Избираема 1 от II модул |
15 |
30 |
1,5 |
||||
3 |
Избираема 2 от II модул |
15 |
30 |
1,5 |
||||
4 |
Факултативна 1 |
30 |
60 |
3 |
||||
5 |
Факултативна 2 |
30 |
60 |
3 |
||||
Модул практическо обучение и дипломиране |
||||||||
6 |
Учебен стаж |
90 |
3 |
|||||
7 |
Подготовка и защита на магистърска теза |
450 |
15 |
|||||
Общо за II семестър |
120 |
780 |
30 |
|||||
Общо за целия курс на обучение: |
420 |
1380 |
60 |
|||||
|
|
Приравнителни дисциплини за бакалаври от други професионални направления |
||||||
1 |
Предприемаческа дейност |
60 |
120 |
6 |
||||
2 |
Управление на човешките ресурси |
60 |
120 |
6 |
||||
3 |
Микро и макроикономика |
60 |
120 |
6 |
||||
4 |
Международен маркетинг |
60 |
120 |
6 |
||||
5 |
Рекламна комуникация |
60 |
120 |
6 |
||||
Общо за приравнителен семестър |
300 |
600 |
30 |
|||||
ОБЩО ЗА ЦЕЛИЯ КУРС НА ОБУЧЕНИЕ ЗА БАКАЛАВРИ ОТ ДРУГИ ПРОФЕСИОНАЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ: |
720 |
1980 |
90 |
|||||
I. МОДУЛ ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ (избират се 2 от 4 ) |
||||||||
1 |
Медии и конфликти |
30 |
60 |
3 |
||||
2 |
Социален мениджмънт и национални традиции |
30 |
60 |
3 |
||||
3 |
Лидерство и бизнес комуникация |
30 |
60 |
3 |
||||
4 |
Правни норми в науката и културата |
30 |
60 |
3 |
||||
II. МОДУЛ ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ (избират се 2 от 6) |
||||||||
1 |
Медийно митологизиране на реалности |
15 |
30 |
1,5 |
||||
2 |
Управление на културни процеси - възможности и рискове |
15 |
30 |
1,5 |
||||
3 |
Световни стандарти в образованието, науката и културата |
15 |
30 |
1,5 |
||||
4 |
Имиджът на българското образование и адаптиране към различни реалности |
15 |
30 |
1,5 |
||||
5 |
Популяризиране на международно равнище постиженията на българското образование, наука и култура |
15 |
30 |
1,5 |
||||
6 |
Научно и културно събитие и изграждане на обществена подкрепа чрез медиите |
15 |
30 |
1,5 |
||||
Факултативни дисциплини (избират се 2 от 5) |
||||||||
1 |
Дигитален маркетинг и онлайн комуникация |
30 |
60 |
3 |
||||
2 |
Креативна комуникация и бизнес в образователни и културни институции |
30 |
60 |
3 |
||||
3 |
Европейски, културни и образователни политики |
30 |
60 |
3 |
||||
4 |
Електронно управление |
30 |
60 |
3 |
||||
5 |
ПР мениджмънт на музикални и филмови звезди |
30 |
60 |
3 |
* Във Варненски свободен университет "Черноризец Храбър" един кредит съответства на 30 часа студентска натовареност, което включва 10 часа аудиторна заетост (лекции и семинарни занятия) и 20 часа извънаудиторна заетост.
Вид обучение: редовно; задочно.
Правила за семестриалните изпити, оценяването и оценките:
По време на обучението – контролни работи, курсови работи; в края на обучението по съответните дисциплини – писмени и устни изпити.
Факултативни или задължителни прозорци за мобилност:
Студентите могат да участват и в мобилност по програма Еразъм, което им дава възможност за опознаване на европейския бизнес и успешна реализация в междукултурна среда. Имат възможност за включване в допълнителни стажове и практики, ежегодно организирани в:
Стаж:
Преддипломният стаж се провежда в ПР отделите на Президентството, Парламента, Министерския съвет на Република България и в други престижни държавни институции, национални обществени медии и водещи образователни, културни и научни институти. Студентите придобиват реална представа за практиката в професията, както и получават ценни практически съвети от професионалистите в областта на връзките с обществеността и маркетинга в сферата на образованието, науката и културата. След приключване на учебния стаж студентите се явяват на защита на преддипломния стаж пред комисия.
Обучение в работна среда:
Студентите провеждат учебна практика в национални и регионални ПР и маркетингови агенции.
Професионални профили на завършилите:
Завършилите магистърска програма “Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата” могат да се реализират като специалисти по маркетинг и връзки с обществеността в сферата на образователни и културни институти и формации, както и за научни институти.
Възможности за продължаване на обучението: В научна и образователна степен „доктор”.
Програмен директор: доц. д-р Георги Калагларски
ВСУ „Черноризец Храбър”, кабинет А-106
телефон – 052/ 359-617;
e-mail: kalaglarsky@yahoo.com
ECTS – координатор: инж. Павлета Кръстева
ВСУ „Черноризец Храбър”, кабинет Д-8
телефон – 052/359 -572; 0878 417 494
e-mail: pavleta.krasteva@vfu.bg
pavleta.krasteva@gmail.com