
Катедрата "Компютърни науки" на Варненският свободен университет е домакин на международния екип на иновативния европейски проект READCO.AI, който обединява изследователи от пет институции в четири държави – университет „Фридрих-Александър“ в Ерланген (Германия), университета „Атика“ (Гърция), Анадолския университет (Турция) и езиковия център „Темели“ в Атина. Платформата READCO.AI е разработена с цел да насърчава критичното мислене и емпатията чрез интерактивни диалози с агенти на изкуствения интелект и увлекателни анимирани истории. Образователните ресурси са съобразени с нуждите на учащи на ниво B2 и се предлагат на шест езика, включително български, с възможност за интегриране в класната стая.
Във Варненския свободен университет се проведоха два семинара, в които се включиха преподаватели, студенти и специалисти в областта на езиковото обучение и психологията. В 13:30 ч. представители на Анадолския университет от Турция представиха инструментариума по проекта и проведоха лекция на тема „Prompt Engineering“. Те обърнаха внимание върху значението на изкуствения интелект, повишаването на ИИ-грамотността и представиха достъпни подходи за използване на водещи генеративни технологии в образователен контекст. Последва задълбочена дискусия за предимствата и предизвикателствата на различни инструменти на изкуствения интелект в реални сценарии.
В 15:30 ч. изследователите от езиковия и изследователски център „Темели“ споделиха свои разкази, които предават 17-те цели за устойчиво развитие на ООН чрез интерактивно повествование. Семинарът предостави възможност за професионален обмен между езиковеди и психолози относно влиянието на разказите върху развитието на езикови и социални умения.
Проектът READCO.AI има за цел не само да подобри разбирането при четене, но и да развие у учащите умения за морално разсъждение, емпатия и активно участие в социално значими теми. Сред ключовите цели на проекта са създаването на иновативна педагогика с изкуствен интелект, разработването на адаптирани учебни ресурси, включително MOOC програма за преподаватели, както и практически наръчник за водене на диалог с ИИ.