ФАКУЛТЕТ “МЕЖДУНАРОДНА ИКОНОМИКА И АДМИНИСТРАЦИЯ”
КАТЕДРА “ИНФОРМАТИКА И ИКОНОМИКА”
ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ “ИКОНОМИКА”
Специалност: МАРКЕТИНГ, РЕКЛАМА И ПР
Присъждана професионална квалификация: Икономист
Ниво на квалификацията: Бакалавър
Продължителност на програмата: четири години
Брой кредити: 240
Поле на изучаване (ISCED-F): 0311: Economics (14.3 – 314)
Конкретни изисквания за прием: средно/висше образование изпити.
Кандидатите полагат конкурсен изпит – Есе на общественозначима тема, или по Чужд език, или Общообразователен тест, или участват в онлайн конкурсa на ВСУ “Черноризец Храбър” – Есе.
За кандидатстудентски изпит се признават оценките от държавните зрелостни изпити, положени в Р България след 2008 г., резултатите от международни сертификати за езикови и компютърни умения, както и резултати от национални и международни конкурси и олимпиади.
Балът за класиране се формира от сбора на удвоената оценка от положения конкурсен изпит и удвоената оценка по Чужд език от дипломата за завършено средно образование.
Завършилите езикови, хуманитарни, математически, търговски, икономически гимназии или гимназии с езиков или ИТ профил получават 1 единица бонификация.
За прием в тази специалност се зачитат и оценките от следните кандидатстудентски изпити, положени в други висши училища: Български език и литература, Есе на общественозначима тема, Чужд език, Математика, География на България, История на България, Философия, Общообразователен тест, Икономика или Икономически тест.
Конкретен ред за признаване на предходно учене:
- формално: дипломи и академични справки от средни и акредитирани висши училища;
- неформално: сертификати за езикова и компютърна грамотност и други ключови компетентности, в съответствие с учебния план на специалността;
- неофициално: чрез полагане на сертификационен изпит по език, компютърни науки или друг вид компетентност пред комисия от ВСУ.
Процедури по неформално и неофициално признаване на предходни спрямо обучението компетентности:
1. Признаване на кредити на база представени документи:- академична справка или диплома от предишно обучение;
- международни дипломи и сертификати по чужд език (английски Cambridge FCE, TOEFEL; немски - Zertifikat Deutsch, Sprahdiplom, Zweite Stufe; руски – ТРКИ; френски - DELF; испански - DELE);
- международни дипломи и сертификати за компютърни умения отговарящи на ECDL (The European Computer Driving Licence).
2. Възможно е и сертифициране на знания и умения чрез полагане на изпити по:
- чужд език от Департамент чуждоезиково обучение;
- компютърни умения от катедра "Информатика и икономика";
Изисквания и правила за квалификация*: За придобиване на квалификацията са необходими 240 кредита, от тях 179 кредита от задължителни дисциплини, 33 кредита от избираеми дисциплини, 15 кредита от факултативни дисциплини, 3 кредита от преддипломен стаж и 10 кредита за Държавен изпит (защита на дипломна работа).
Профил на специалността: Специалност “Маркетинг, реклама и ПР” е предназначена за подготовка на специалисти по маркетинг, реклама и връзки с обществеността в различни сфери от обществения живот.
През последните десетина години социалната технология “Връзки с обществеността” навлезе категорично във всички области на българското общество. Вече няма организация – бизнес, политическа, държавно управление, неправителствена и т.н., която да не използва връзките с обществеността. Назначени са, както и перманентно се назначават, стотици млади хора като пиармени, които нямат нужната подготовка и основни умения да работят професионално.
Силната конкурентна среда и променящите се обективни обстоятелства налагат нуждата от добре подготвени специалисти по маркетинг, реклама и връзки с обществеността. Тази потребност вече е осъзната и се търсят възможности за повишаване на квалификацията. Учебният план на специалността е построен както върху основни и фундаментални дисциплини, така и върху специализиращи дисциплини. От първата учебна година значително внимание се отделя и на практическата подготовка на студентите – задължителен стаж в агенции и организации.
Специалността предлага комплекс от икономически, социални и управленски знания и умения и в областта на технологиите. Студентите ще обогатят своята професионална култура и ще разширят възможностите си за активно публично поведение както в типични, така и в специални ситуации.
Акценти в обучението:
Учебното съдържание е интегрирано между икономически, общообразователни и специализирани учебни дисциплини и е изградено върху оптимално съотношение на фундаментални и специализирани дисциплини с акцент върху практически ориентираните учебни курсове, като:
– Глобални проблеми на съвременността – теория на рекламата и ПР; Корпоративен и персонален имидж; Маркетингови комуникации;
– Маркетингови проучвания и адаптация на бизнес поведението;
– Комуникативна култура – креативна комуникация;
– Медийни политики и медийна култура на бизнес елита;
– Социални взаимодействия и работа в екип – създаване и развитие на лидерски състав;
– Управление на публични проекти;
– Дигитален маркетинг;
– Електронно управление;
– Правни норми в рекламата и ПР.
Структурна схема на курсовете на специалността с кредити*:
|
Шифър |
|
Аудиторна заетост |
Извънаудиторна заетост |
|
№ |
по ECTS |
Учебна дисциплина |
Хорариум |
Хорариум |
Кредити |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
9 |
1 |
INF 1474 |
Информационни технологии |
15/15 |
60 |
3 |
2 |
ECO 1037 |
Микроикономика |
45/15 |
120 |
6 |
3 |
PCI 1068 |
Реклама и връзки с обществеността |
45/15 |
120 |
6 |
4 |
PSY 2035 |
Комуникационна култура |
15/15 |
60 |
3 |
5 |
MAR 1160 |
Въведение в маркетинга |
30/0 |
60 |
3 |
6 |
MAN 1071 |
Въведение в предприемачеството |
30/0 |
60 |
3 |
7 |
FLE 1002 |
Чужд език |
0/30 |
60 |
3 |
8 |
SPO 1015 |
Спорт |
0/30 |
60 |
3 |
Общо I семестър |
300 |
600 |
30 |
||
1 |
MAN 1425 |
Визуализация и анализ на данни |
15/15 |
60 |
3 |
2 |
ECO 1031 |
Макроикономика |
45/15 |
120 |
6 |
3 |
MAR 1170 |
Стратегии на връзките с обществеността и планиране на кампании |
45/15 |
120 |
6 |
4 |
MAR 1172 |
Маркетингови метрики |
15/15 |
60 |
3 |
5 |
|
Избираема дисциплина 1 |
30/0 |
60 |
3 |
6 |
|
Избираема дисциплина 2 |
30/0 |
60 |
3 |
7 |
FLE 1002 |
Чужд език |
0/30 |
60 |
3 |
8 |
SPO 1015 |
Спорт |
0/30 |
60 |
3 |
Общо II семестър |
300 |
600 |
30 |
||
Общо за І година |
600 |
1200 |
60 |
||
1 |
ECO 1064 |
Международна икономика |
45/15 |
120 |
6 |
2 |
INF 1092 |
Бизнес информационни системи |
15/15 |
60 |
3 |
3 |
PCI 1187 |
Медии и връзки с обществеността |
30/0 |
60 |
3 |
4 |
PCI 1188 |
Връзки с обществеността в кризисни ситуации |
15/15 |
60 |
3 |
5 |
QMS 1014 |
Статистика |
45/15 |
120 |
6 |
6 |
ACC 1010 |
Основи на счетоводството |
30/0 |
60 |
3 |
7 |
|
Избираема дисциплина 3 |
30/0 |
60 |
3 |
8 |
|
Избираема дисциплина 4 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо III семестър |
300 |
600 |
30 |
||
1 |
ECO 1053 |
Глобализация на икономиката и развитието |
30/0 |
60 |
3 |
2 |
PCI 1188 |
Медийна култура и общество |
30/0 |
60 |
3 |
3 |
MAR 3159 |
Креативна комуникация |
15/15 |
60 |
3 |
4 |
PCI 1070 |
Правни норми в рекламата |
30/0 |
60 |
3 |
5 |
ECO 1011 |
Европейска икономическа интеграция |
30/0 |
60 |
3 |
6 |
MAR 2025 |
Международен маркетинг |
45/15 |
120 |
6 |
7 |
INF 1485 |
Социално-мрежови анализи |
15/15 |
60 |
3 |
8 |
|
Избираема дисциплина 5 |
30/0 |
60 |
3 |
9 |
|
Факултативна дисциплина 1 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо IV семестър |
300 |
600 |
30 |
||
Общо за ІІ година |
600 |
1200 |
60 |
||
1 |
PCI 1186 |
Имидж и бранд журналистика |
30/0 |
60 |
3 |
2 |
MAR 1173 |
Реклама и стимулиране на продажбите |
30/0 |
60 |
3 |
3 |
MAN 1055 |
Международен бизнес |
45/15 |
120 |
6 |
4 |
FIN 1029 |
Валутно-финансови операции |
30/0 |
60 |
3 |
5 |
ACC 1031 |
Организация на финасовата отчетност |
30/30 |
120 |
6 |
6 |
INF 1498 |
Графичен и рекламен дизайн |
15/15 |
60 |
3 |
7 |
|
Избираема дисциплина 6 |
30/0 |
60 |
3 |
8 |
|
Факултативна дисциплина 2 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо V семестър |
300 |
600 |
30 |
||
1 |
MAR 3127 |
Брандинг мениджмънт |
15/15 |
60 |
3 |
2 |
PCI 1192 |
Онлайн комуникация и управление на репутацията |
15/15 |
60 |
3 |
3 |
FIN 1010 |
Финанси |
45/15 |
120 |
6 |
4 |
MAN 2035 |
Управление на човешките ресурси |
30/0 |
60 |
3 |
5 |
INF 1500 |
Дигитален маркетинг |
15/15 |
60 |
3 |
6 |
|
Преддипломен стаж |
|
90 |
3 |
7 |
|
Избираема дисциплина 7 |
30/0 |
60 |
3 |
8 |
|
Избираема дисциплина 8 |
30/0 |
60 |
3 |
9 |
|
Факултативна дисциплина 3 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо VI семестър |
270 |
630 |
30 |
||
Общо за ІІІ година |
570 |
1230 |
60 |
||
1 |
MAR 1165 |
Международно фирмено сътрудничество |
45/15 |
120 |
6 |
2 |
FIN 1010 |
Международни икономически центрове |
30/0 |
60 |
3 |
3 |
SOC 1091 |
Социални медии и поведенчески модели |
45/15 |
120 |
6 |
4 |
INF 1499 |
Онлайн кампании |
15/15 |
60 |
3 |
5 |
MAR 1175 |
Маркетингови изследвания |
30/30 |
120 |
6 |
6 |
|
Избираема дисциплина 9 |
30/0 |
60 |
3 |
7 |
|
Факултативна дисциплина 4 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо VII семестър |
300 |
600 |
30 |
||
1 |
PCI 1190 |
Бизнес комуникации и нови медии |
15/15 |
60 |
3 |
2 |
PCI 1191 |
Връзки с обществеността и публични послания |
15/15 |
60 |
3 |
3 |
ECO 1066 |
Международни организации |
30/0 |
60 |
3 |
4 |
SPO 1015 |
Спорт |
0/20 |
40 |
2 |
5 |
|
Избираема дисциплина 10 |
30/0 |
60 |
3 |
6 |
|
Избираема дисциплина 11 |
30/0 |
60 |
3 |
7 |
|
Факултативна дисциплина 5 |
30/0 |
60 |
3 |
Общо VIII семестър |
200 |
400 |
20 |
||
Общо за ІV година |
500 |
1000 |
50 |
||
Общо семестри |
2270 |
4630 |
230 |
||
Държавен изпит (защита на дипл. работа) |
|
300 |
10 |
||
Общо за целия курс на обучение |
2270 |
4930 |
240 |
* Във Варненски свободен университет "Черноризец Храбър" един кредит съответства на 30 часа студентска натовареност, което включва 10 часа аудиторна заетост (лекции и семинарни занятия) и 20 часа извънаудиторна заетост.
Вид обучение: редовно; задочно
Правила за семестриалните изпити, оценяването и оценките:
Общи изисквания към обучаемите:
• Задълбочени познания по съответната дисциплина: тестове, задачи, казуси, функции, графики, оптимизационни задачи;
• Редовно посещаване на учебните занятия. Закъсненията за час, шумът по време на лекция и отвличането на вниманието на колегите намаляват ефективността на учебния процес и не се толерират.
• Изпълнение на поставените задачи в срок, активно участие в занятията и предварително запознаване с материала, който предстои да се преминава.
• Инициативност за решаване на възникващите проблеми и трудности.
• Строго придържане към принципите на академичната етика и колегиалност.
общи изисквания към обучаемите:
Извънаудиторна заетост:
Включва разработване на проекти за реални организации, участие в майсторски класове на водещи световни учени, участие в конференции, кръгли маси и др.
Практики и стаж:
ВСУ „Черноризец Храбър“ подпомага студентите си в създаването на собствен бизнес.
Сътрудничеството на катедрата с различни представители от бизнеса, свързани с маркетинг, рекламата и ПР-а осигурява организирането на учебна практика и преддипломен стаж.
Студентите могат да участват в мобилност по програма „Еразъм+” както за обучение, така и за стаж, което разкрива пред тях възможности за опознаване на европейския бизнес и успешна реализация в междукултурна среда.
Професионални профили на завършилите: В резултат на обучението се подготвят качествени кадри, задоволяващи повишените изисквания на пазара на труда в областта на маркетинг, реклама и връзки с обществеността в стопански и нестопански организации в страната и в чужбина чрез добре структуриран и съдържателен учебен план, качествено обучение (преподаване и учене), осигуреност с ресурси и непрекъсната връзка с експертите от практиката.
Завършилите специалност “Маркетинг, реклама и ПР” могат да се реализират в областта на връзките с обществеността, реклама и маркетинга в различни институции и организации.
Възможности за продължаване на обучението: Студентите могат да продължат обучението си в образователно-квалификационна степен „магистър” във всички магистърски програми, обявени във ВСУ, и приоритетно в „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса”, „Международни финанси”, „Финансов и банков мениджмънт и маркетинг”, „Финанси и счетоводство”, „Управление на международни бизнес проекти”, „Дигитален маркетинг”, „Маркетинг и връзки с обществеността в образованието, науката и културата”, за които обучението е без приравнителен семестър.
Ръководител катедра „Информатика и икономика“:
доц. д-р Галина Момчева
ВСУ „Черноризец Храбър”, кабинет Д-9
телефон – 052/ 359-573; 0888 793 785
email: galina.momcheva@vfu.bg
gmomcheva@gmail.com
Секретар на катедра "Информатика и икономика":
инж. Павлета Кръстева
ВСУ „Черноризец Храбър”, кабинет Д-8
телефон – 052/359 -572; 0878 417 494
e-mail: pavleta.krasteva@vfu.bg
pavleta.krasteva@gmail.com